Style in You – klär dig på ditt eget sätt

OBS! Denna artikel skrev jag i januari 2016 för Magasinet HEJA!

Den är med här som ett exempel på saker jag har skrivit.

Stylisten och konstnärinnan Ann-Sofie Sköld Åberg har företaget Style in You på Kungsgatan 16 i Luleå. Hit kommer både personer som är intresserade av hennes konst och de som vill förändra sin stil och sitt sätt att klä sig.

Det här är vad Ann-Sofie berättar när Team Heja besöker Style in You.

Varit butiksägare de senaste 25 åren

Ann-Sofies butiksbana började med Red Line ute på Kallaxheden som hon startade tillsammans med sin familj i föräldrarnas gamla cementgjuteri. Detta var 1989. De började sälja fritidskläder och arbetskläder och så småningom även konfektion. De sålde många varumärken som även fanns i butikerna inne i stan, fast Red Line kunde sälja dem med ett lägre påslag. Det här var innan Storheden tog fart som butiksområde. Då var folk ännu inte vana att åka utanför centrum för att handla, så de var lite av pionjärer.

Efter några år tyckte Ann-Sofie att hon saknade högskoleutbildning, så hon läste till civilekonom och tänkte att hon skulle ta anställning som ekonom eller kanske som butikschef. Men det blev aldrig någon anställning. Istället kom hon på en ny affärsidé. Hon tyckte nämligen att det saknades en mysig butik som hade både kläder och accessoarer till kvinnor som vill klä sig modernt, stiligt, färgglatt och annorlunda, oavsett ålder. Med detta som utgångspunkt startade hon år 2005 butiken Mosaik. Den butiken har sedan några år en ny ägarinna och Ann-Sofie har istället startat sin nya verksamhet.

En omstart med gamla erfarenheter och nya tjänster

Style in You startade hösten 2015. Ann-Sofie´s drivkraft är att utveckla människor genom att hjälpa dem att hitta sin personliga stil för att på så sätt bli sitt rätta jag. Hon berättar hur det hela började.

–       I och med att jag hjälpt kunder i många år med kläder och allt det som hör till så visste jag att det fanns ett långt större behov än de som jobbar i butik kan hjälpa till med. I en butik finns det mycket men långt ifrån allt. Man behöver ha tillgång många typer av varor och det har jag nu genom att jag arbetar som en oberoende stylist, dvs. kan använda mig av många butikers sortiment.

–       Då jag startade visste jag inte vilken min målgrupp skulle bli. Det har visat sig vara såväl unga som äldre, både män och kvinnor. Det som förenar dem är att de har bestämt sig för att de vill ha en förändring, en ny stil. Någonting har triggat igång tanken. Det kan handla om att man vill ha en nystart eller en livsstilsförändring. Man kan ha gått ned eller upp i vikt, varit sjuk och tillfrisknat eller är på väg att byta jobb och vill nu hitta och visa sitt nya jag. En del av mina kunder är företagsledare eller chefer av något slag och de kommer ofta till mig för att förtydliga sig själva genom kläderna.

Garderobsrensning

Ann-Sofie berättar om en man som kom till henne för en tid sedan.

–       Han hade läst en artikel om Almedalsveckan, som var kritisk till hur ledare av olika slag klär sig. Han tänkte att ”Så vill inte jag ha det” och sa därför till sin fru ”Jag vill ha en stilrådgivning i födelsedagspresent”.

–       Han är en företagsledare med många anställda och många olika typer av uppdrag som kände att han behövde mer variation i sin klädstil. När vi inledde samarbetet föreslog jag att vi skulle göra en garderobsrensning för att uppnå bästa resultat och så blev det. Han fick prova igenom allt han hade och sen vi delade upp det i tre högar. En ”behåll-hög”, en ”kasta-hög” och en ”gör om-hög”.

–       Hur mycket bestämde han och hur mycket bestämde du?

–       Han lyssnade mycket på mig men bollade med sin fru också – hon hade sista vetot – men vi var rätt överens. Högen som skulle kastas och göras om blev stor men eftersom han var tydlig med att han ville genomföra detta var det inget som bekymrade honom. Det var många snarlika kavajer och kostymer, mörka med vita och blåa skjortor. Min mission var att vi skulle använda det som var bra men att göra det på ett nytt sätt genom de nya kombinationerna jag föreslog. När vi lade till västar, udda byxor, jeans, andra skor och smycken blev det plötsligt en ny garderob. Han vittnar själv om hur kommunikationen med bl. a sina anställda numera sker på ett mer avslappnat sätt och att han därför trivs bättre i sin nya stil.

Kläderna kommunicerar

Det här med kommunikation tycker Ann-Sofie är intressant och hon berättar att enligt professor Albert Mehrabian sker det en blixtsnabb tyst kommunikation emellan oss och omgivningen. 93 % av vår kommunikation består av utseende, kroppsspråk, tonläge, uttal och betoning medan endast 7 % består av är ord. Därför menar Ann-Sofie att det gäller att vara noga med vilka kläder man bär så att budskapet når fram.

–       Många av de jag hjälpt har upplevt att den nya klädstilen har gett dem nytt självförtroende och på så sätt har de också nått ut på ett framgångsrikt sätt. Det är väldigt fascinerande och jag har sett stora resultat.

Så här går det till

Ann-Sofie berättar hur hon jobbar.

–       Det vanligaste är att jag gör inköpen åt kunden. Vid vårt inledande möte får jag en budget och en bild av förändringens omfattning. Därefter bestämmer vi ett nytt datum då själva stylingen ska ske. Antingen kommer kunderna hit till mitt showroom eller så ses vi hemma hos dem.

–       För att hitta just det som kunden behöver ägnar jag mycket tid åt att gå runt i butikerna. Vissa butiker är väldigt hjälpsamma när jag kommer och gör mina inköp och det uppskattar jag verkligen.  När jag väljer ut plaggen brukar jag försöka hitta något som kunden absolut inte har tänkt sig bara för att spränga gränserna en aning. Sedan när det är dags att börja prova igenom alltsammans ser vi gemensamt till att hitta det som passar.  Under tiden ger jag även mina stiltips, både vad beträffar färger och former men också förslag på kommande inköp.

Ett nytt sätt att sälja

–       Eftersom jag varit verksam i modebranschen under en väldigt lång tid är min kundkrets ganska stor men i och med att jag numera har ett delvis nytt sätt att arbeta behöver jag även andra marknadsförings- och samarbetsmetoder. Ett sätt är att nätverka, därför har jag gått med i BNI. Det är ett trevligt sätt att hjälpa varandra att göra affärer. Naturligtvis finns det även andra metoder men det är en början och hittills känns det bra, säger Ann-Sofie och ser nöjd ut.

 

Text: Bengt-Erik Johansson