Biergo – lyfter det lokalproducerade

OBS! Denna artikel skrev jag i april 2016 för Magasinet HEJA!

Den är med här som ett exempel på saker jag har skrivit.

På Nygatan 10, alldeles invid domkyrkan i Luleå, finns sedan ungefär ett år tillbaka butiken Biergo. Ett ställe för dig som är ute efter äkta lokalproducerade produkter av bra kvalitet. Att Biergo är det samiska ordet för kött ger en ledtråd om att renkött är en viktig del i utbudet.

Vi besökte butiken och fick en pratstund med grundaren Susanne Johnsson och hennes kollega Catarina Gunillasson, som också är delägare i företaget. Båda har bytt från att jobba med ekonomi och administration i stora organisationer till att vara butiksägare och entreprenörer.

Inte bara renkött

Här kan du få tag på kött från ren och annat vilt, som älg, ripa och fjällröding. De har också bär, sylt, marmelad, slöjdprodukter och souvenirer från en rad lokala leverantörer, som Arvidsjaur Renslakt, Jokkmokksbär, Skabram Gårdsmejeri, Svamp i Norr, Kero, Luleå Konfektyr, Puoltikasvaara Bageri, för att nämna några.

– Det viktiga är att det är lokalproducerat och att det håller god kvalitet, säger Susanne.

Susanne berättar att det är väldigt stor skillnad mellan den renskav som man kan köpa i vanliga butiker och den de säljer här. För att förtydliga hämtar hon ett paket ur deras frys. Vi förstår vad hon menar. Deras renskav är nästan helt fritt från de vita ränder man brukar se i den massproducerade varianten.

Catering och konferenser

Här i butiken är det förstås mest privatpersoner som handlar men Biergo jobbar även mot företag, bland annat med catering. Susanne och Catarina kommer också gärna ut till företag för att föreläsa och berätta om hur viktigt och bra det är med äkta, naturliga och lokalproducerade produkter.

– Då brukar vi ha med bröd som vi bakat själva, säger Catarina.

– Vi har också ett nära samarbete med Edens Event & Festvåning, som finns i samma byggnad, säger Susanne.

En vision och en mission för det lokalproducerade

Susanne och Catarina berättar att de har kontaktat Hushållningssällskapet för att skapa någonting nytt, gärna en arena med ett gemensamt varumärke för lokalproducerat från Norrbotten och Västerbotten.

– Vi vill föra diskussion med andra företag, om att vi kan skapa någonting tillsammans, någonting som är gemensamt för oss här i norr, berättar Susanne.

 

 

 


Text: Bengt-Erik Johansson