OBS! Denna artikel skrev jag i maj 2016 för Magasinet HEJA!
Den är med här som ett exempel på saker jag har skrivit.
Produktionsbolaget Pancakelady Production består av Lillith Saaw och Elisabeth Rosenbrand. Det är de som de senaste åren har organiserat Musikens Makt, som äger rum på Gültzauudden i Luleå helgen innan skolorna startar i augusti.
Ett specialiserat produktionsbolag
Lillith och Elisabeth berättar att de startade Pancakelady år 2012 och fick då överta ansvaret för Musikens Makt från BD Pop. De hade redan erfarenhet och kunskap om detta evenemang i och med att de båda hade jobbat på BD Pop, med just Musikens Makt.
– Vi startade som en eventbyrå och ordnade olika företagsevent, men eftersom vårt arbete med Musikens Makt tog upp så stor del av vår tid så ville vi nischa oss mot musikarrangemang. Vi insåg att vi inte längre gör event utan att vi gör liveproduktioner, och bytte i vårt namn ut ordet ”event” till ”production”.
– Vi gör en del andra musikarrangemang också men Musikens Makt är det största.
– Festivalen har vuxit och är numera välkänd runt om i landet. Mer än vad jag kanske tror att luleåborna inser. Musikens Makt är ett varumärke att vara stolt över, säger Elisabeth.
– Vi bokar en blandning av lite större namn, smalare akter, och up and coming-akter. Den gemensamma nämnaren är att allt vi bokar håller en hög kvalitet, vi har en suverän fingertoppskänsla. Vi lyckades boka både Icona Pop och Tove Lo precis innan de slog igenom.
Vill utveckla Musiken Makt
Musikens Makt är gratis att gå på och öppet för alla, oavsett ålder. Förutom all musik ordnas aktiviteter för hela familjen på festivalområdet, och självklart går det att köpa mat och dryck.
Att arrangera festival innebär att mycket ska falla på plats. Som projektledare ansvarar Pancakelady för alla delar av festivalen såsom att boka artister, säkerhet, marknadsföring och personal. De lägger stor vikt vid inkludering och tillgänglighet, alla ska känna sig välkomna. Huvudfinansiär av festivalen är Luleå Kommun.
Lillith och Elisabeth ser stor potential i varumärket Musikens Makt och har en tydlig vision om hur man skulle kunna utveckla evenemanget och göra det ännu mer etablerat och välkänt för att sätta Luleå på kartan som musikstad.
En insats för jämställdhet
Lillith och Elisabeth berättar att musikbranschen är väldigt mansdominerad. De flesta arrangörer är män och de flesta musiker som syns på festivalscener är män. Pancakelady vill ändra på det och har därför som policy att minst hälften av alla bokningar ska vara kvinnodominerade. De tänker även strategiskt kring hur de marknadsför artisterna och ser till att lyfta fram kvinnliga akter på affischer och i annonser.
Deras jämställdhetsarbete har ökat kvaliteten på festivalen och lett till att de år 2015 vann pris för årets nyskapare på Sweden Live, Sveriges största branschmässa för livemusik.
– Våra arrangemang brukar få väldigt bra betyg av både besökarna och artisterna!
2016 års Musikens Makt är 19-20 augusti. Läs mer på musikensmakt.se!
Text: Bengt-Erik Johansson