BC Luleå – ett vinnande samarbete

OBS! Denna artikel skrev jag i september 2015 för Magasinet HEJA!

Den är med här som ett exempel på saker jag har skrivit.

Team HEJA fick en pratstund med Per Sandström, som arbetar med marknadsföring och försäljning för stadens lag i basketligan. Vi ville höra hur de ser på det här med samarbete.

Per Sandström berättar att idag är BC Luleå inte bara en angelägenhet för Luleå utan laget har blivit hela länets basketlag, med samarbetspartners i de flesta kommunerna i Norrbotten.

Det sportsliga målet är som vanligt högt satt. Det är SM-guldet man vill ha. Men inte nog med det – klubben vill ut i Europa också. Och då vill man inte bara vara lillebror som är nöjd med att få leka med de stora grabbarna, utan etablera sig som ett respekterat lag i Europa.

”För att kunna nå dessa mål behöver klubben stöd från många parter, både kommuner och näringslivet – och då handlar det inte om att de bara ska bidra med pengar, utan de ska få någonting tillbaka också. Om man syns i samband med vårt lag och i Luleå Energi Arena så är ju det en del av företagets marknadsföring”, förklarar Per Sandström.

Marknadsföring på flera sätt

Förutom synligheten i arenan och i matchprogram och annonser ordnar BC Luleå träffar där deras partners kan nätverka och lära känna varandra. Vid sådana tillfällen kommer gärna lagets coach, Peter Öqvist in och pratar lite, om laget och matchen och om man så vill, om hur man får ihop en fungerande grupp.

I samband med hemmamatch är det partner som är matcharrangör. De ”äger” då hela matchen. I det ingår till exempel att man har mottagning i foajén, man får ett antal matchbiljetter, man syns extra mycket i matchprogram och matchannonser och man tar ut matchens lirare.

Luleå Energi Arena

Hemmaarenan heter Luleå Energi Arena. Här finns restaurang med fullständiga rättigheter. Här finns också stora och små utrymmen för möten av olika slag.

VIP-rummet, med utsikt över Norra hamn, rymmer 20 personer. Det kan man hyra för en konferens en kick off eller produktvisning.  Då har man biljetter och program och innan match kommer lagets coach Peter Öqvist in och pratar. ”Det brukar vara väldigt uppskattat”, berättar Per Sandström.

Det finns större rum också, ett för 30 personer och ett för 70 personer. Det går även att öppna upp mellan dessa rum och då kan man vara upp till 100 personer där.

Det är Luleå kommun som äger arenan och de hyr ut den till många olika aktörer – men varje matchdag plockar BC Luleå fram all reklam – skyltar, digitala skyltar, rollupper och så vidare så att föreningens samarbetsparter har full synlighet från tidigt på morgonen till efter matchens slut.

Luleå är en basketstad

Basketen har ju ett stort fäste i Luleå. Här finns många föreningar runt om i kommunen, inte minst damlaget Luleå Basket, som vunnit SM-guld de två senaste säsongerna, under namnet Northland Basket.

Det är många bra lag med i både damernas och herrarnas basketliga men målsättningen är klar – Luleå är ute efter två SM-guld denna säsong!


Gammal förening, nytt namn

BC Luleå är en gammal och anrik klubb, med ett nytt namn. En gång i urtiden, närmare bestämt 1974, tog sig dåvarande Gammelstads IF upp i landets högsta serie i basket. Två år senare gick Plannja AB in som huvudsponsor och laget bytte namn till Plannja Basket.

Det var också då artikelförfattaren själv gick på en basketmatch för första gången. Vi var några lumparpolare som åkte ner från Boden och såg en match mot Standard Liège. Det måste ha varit 1975 eller 1976. Min plutonchef, Kent Brodin (tyvärr bortgången 2013) spelade då i Plannja Basket. Det var en upplevelse att kolla på basket redan då – fast var bortalaget alldeles för bra.

1996 vann Luleå Hockey sitt hittills enda SM-guld och kanske var det detta som inspirerade Plannja Basket att vinna SM-guldet i sin sport året efter. Föreningen har sedan erövrat guldet ytterligare sex gånger – 1999, 2000, 2002, 2004, 2006 och 2007.

År 2010 valde Plannja att avsluta sitt långa engagemang och Länsförsäkringar Norrbotten kom in som huvudsponsor. Laget bytte namn till LF Basket och de klassiska grön-vita matchdräkterna byttes mot de nuvarande i blått och rött.

Nu, inför säsongen 2015 – 2016, har man valt att ändra lagets namn till Basketball Club Luleå eller BC Luleå, i dagligt tal. Tanken med det är att man vill släppa kopplingen till ett enskilt företag och i likhet med övriga ligaklubbar använda hemortens namn.

Länsförsäkringar Norrbotten är fortfarande huvudsponsor och klubben behåller färgerna och klubbmärket.


Text: Bengt-Erik Johansson